Het aantal laadpunten voor elektrische auto’s moet fors omhoog om de groei van het aantal elektrische voertuigen te kunnen bijbenen.
Volkswagen en energiemaatschappij E.ON komen, in eerste instantie in Duitsland, met een laadstation dat niet aan het stroomnetwerk gekoppeld hoeft te worden.
In Nederland doet energiemaatschappij Vattenfall ook een experiment met een laadpunt dat deels met een accu werkt.
Een van de dingen die de opmars van de elektrische auto tegenhoudt is de langzame groei van het laadnetwerk. En gelet op de nog steeds relatief korte rijafstanden die elektrische auto’s kunnen afleggen, en de lange laadtijden die er tegenover staan, is de groei hiervan juist essentieel.
Mensen willen liever vaker kort snelladen, dan uren wachten op een volle accu. Om daar iets aan te doen ontwikkelden Volkswagen en energiemaatschappij E.ON, in eerste instantie voor de Duitse markt, een lader die niet aan het stroomnetwerk gekoppeld hoeft te worden. Hij werkt namelijk op een accupakket. Het voordeel hiervan is dat hij simpelweg neergezet kan worden met een koppeling aan een bestaande stroombron.
Waar er voor een conventionele lader een connectie met het stroomnetwerk gemaakt dient te worden, kan de E.ON Drive Booster het af met een simpele stekker in het stopcontact. Ook kan de uitbater hem aansluiten op zonnepanelen als dat gewenst is. De lader kan twee auto’s tegelijk met een snelheid van 150 kW opladen. Een kwartiertje laden levert in dat geval al snel zo’n 200 kilometer extra rijbereik op.
De Drive Booster heeft een accupakket van 193,5 kWh, wat ongeveer twee keer zo groot is als de accupakketten die je in een elektrische auto vindt, en laadt zichzelf op tussen laadsessies.
Volkswagen en E.ON geven toe dat dit een nadeel is, maar dit weegt waarschijnlijk goed op tegen de voordelen. Er hoeft namelijk geen aanpassingen van de infrastructuur gedaan te worden, het ding is "plug-&-play". Het is alsof je een snoepautomaat ergens plaatst en het ding vervolgens stroom laat verkopen.
In de praktijk
Het aantal automobilisten dat dagelijks met een dergelijk laadstation wat extra kilometers kan laden, is waarschijnlijk beperkt. Natuurlijk ligt het aan specifieke omstandigheden, maar als we kijken naar de capaciteit en de laadsnelheid van een stopcontact, blijkt dat een E.ON Drive Booster zelf ongeveer 50 uur nodig heeft om van 0 naar 100 procent op te laden. Dat betekent dat er grofweg zes auto's een kwartier kunnen laden per laadcyclus van 50 uur. Oftewel, ongeveer één auto die een kwartier kan laden per 10 uur bijladen van de Drive Booster.
Of Volkswagen en E.ON bij de plaatsing ook aanpassingen aan het bestaande stroomnetwerk willen doen om meer vermogen los te krijgen, is niet duidelijk. In theorie is het namelijk mogelijk om een 3-fasenaansluiting aan te leggen waarmee de laadsnelheid drie keer hoger wordt. De Drive Booster is dan in net geen 17 uur weer helemaal opgetopt.
Kleinschalig gebruik
De bedenkers van de lader zien de Drive Booster niet staan bij grote tankstations, daarvoor heeft hij te weinig capaciteit. Volgens hen is hij bedoeld voor kleine verkopers die tegen een relatief lage investering en minimale werkzaamheden een laadoplossing willen bieden. De Drive Booster vraagt dan ook vrijwel geen onderhoud, want heeft aan beide zijden een 43-inch monitor voor advertenties van de eigenaar en 10-inch aanraakschermen voor interactie met gebruikers.
De eerste E.ON Drive Booster werd onlangs in gebruik genomen in het Duitse Essen en dient als voorbeeld voor wat hij kan. Beide partijen denken dat deze oplossing erg kan helpen bij de vraag naar laders.
Vattenvall in Amsterdam
Energieleverancier Vattenvall maakte dinsdag bekend dat het een soortgelijk project uitrolt in Amsterdam. Daar plaatste Vattenfall een accupakket van 336 kWh dat aan 8 laadpalen verbonden is. De accu laadt zich op minder drukke momenten op via stroomnetwerk, totdat het stroomnetwerk wordt ingeschakeld voor het laden van één of meerdere auto's. Dit maakt het mogelijk om snel te laden op een stroomnetwerk dat niet geschikt is voor de piekbelasting die het laden van een auto normaliter met zich meebrengt.
De plaatsing van de batterij is een test van vijf jaar. Vattenfal wil bekijken of het plaatsen van een dergelijk systeem de toenemende druk op het energienetwerk kan verlagen. Als de test succesvol is, wil het bedrijf de accupakketten op meerdere plekken inzetten. Daarbij geeft het de voorkeur aan drukkere locaties en noemt de mogelijkheid om het geheel aan zonnepanelen te koppelen.